האם כדאי להשקיע במניית כרמית?
מאת: שלמה ויונתן בן-עמי
חברת כרמית היא חברה העוסקת בשלושה תחומי פעילות: ייצור ושיווק שוקולד, ייצור ושיווק מאפים ועוגיות, ייצור ושיווק סוכריות. כרמית היא אחת המניות הקטנות הנסחרות בבורסה, אחת החברות הרווחיות היחידות מתוך 92 החברות שנסחרות מתחת משווי שוק של 60 מיליון ש"ח.
אז מה בעצם משך את תשומת לבנו למניה הקטנה הזאת? שני פרטים: היותה חברה קטנה עם אסטרטגיית צמיחה והמשך השיווקי של החברה.
חברה קטנה עם אסטרטגיית צמיחה
אנחנו אוהבים לבחון חברות קטנות בגלל פוטנציאל הצמיחה שלהן. כשהחברה נסחרת בשווי שוק של כ-52 מיליון שקלים הדאון סייד הוא קטן בעוד האפ סייד הוא בלתי מוגבל ותלוי ביכולת העסקית של החברה. כמובן שכשאנחנו בוחנים חברות בעלות שווי שוק קטן אנו מחפשים בעיקר חברות שמציגות רווחיות לאורך זמן. חברת כרמית הציגה בכל אחת מחמש השנים האחרונות רווח נקי ורווח תפעולי חיוביים. כמו כן בחצי הראשון של 2018 גם הציגה החברה רווח תפעולי ורווח נקי חיוביים. הרווח הנקי עמד על כ-1,490 אש"ח. יחד עם רווח הנקי בחצי השנה הקודם (החצי השני של 2017) שעמד על 2,371 אש"ח, נשקפים מכפיל רווח 13.5. למרות שלכרמית אין מדיניות חלוקת דיבידנד מוצהרת החברה חילקה דיבידנד מידי מ-2013, הדיבידנד האחרון עמד על כ-2.5% משווי השוק. אם אתם שואלים את עצמכם למה התעניינו בחברה קטנה ולא כל כך זולה (מכפיל 13.5 נחשב יקר יחסית לחברה קטנה) התשובה נעוצה באסטרטגיית הצמיחה.
אנחנו אוהבים להבחין בין חברות שתופסות את עצמן כמפעל לבין חברות שתופסות את עצמן כעסק. ניקח לדוגמה את מפעל שמן. שמן הוא אחד המפעלים הוותיקים בארץ, הוקם בשנת 1906 אבל עד היום לשמן נשאר מפעל קטן ולא התרחב למפעלים נוספים ותחומי פעילות נוספים. אחת הסיבות לכך היא שהנהלת המפעל תופסת את עצמה כמנהלת של מפעל ולא כמנהלת חברה עסקית שהמפעל הוא אחד ממרכזי הרווח שלה. לעומת זאת כרמית אומנם בעלת מפעל אבל מתייחסת אליו כנכס בפורטפוליו שלה, כשבודקים את ההיסטוריה של החברה ניתן לראות התרחבות בעסקי החברה בהתאם להזדמנויות בשוק. לדוגמה החברה החלה את דרכה כמפעל אריזה בלבד והתרחבה לתחום הייצור כאשר זיהתה הזדמנות בשוק. בגלל שלחברה יש מיינדסט של התרחבות וניצול הזדמנויות עסקיות ואין לה שאיפה להישאר מפעל קטן לדעתנו מכפיל של 13.5 ביחס לפעילות הנוכחית יכול להיות מוצדק ואפילו זול.
המהלך השיווקי של חברת כרמית
הדבר השני שמשך את תשומת לבנו למניית כרמית הוא המשך השיווקי שהתחילה החברה במחצית השנייה של 2018. כרמית זיהתה שתי מגמות בשוק הממתקים: הראשונה היא שאיפה להימנעות ממוצרי חלב, והשנייה היא שאיפה להימנעות מסוכר. לשאיפה להימנעות מחלב יש שני מניעים: מניע בריאותי וטבעונות. גם להימנעות מסוכר יש שני מניעים: מניע בריאותי ושמירה על המשקל. החברה זיהתה את הפוטנציאל השיווקי של פיתוח מוצרים ללא חלב או ללא סוכר ולכן פיתחה סוגי שוקולד ומאפים העונים לצרכים אלה. את ייצור המוצרים החברה מלווה במהלך פרסומי המדגיש את היתרונות עבור הלקוחות. לדוגמה, המסר הפרסומי מדגיש את היותו של מוצר טבעוני ולא רק ללא חלב, כמו בפרסומת הבאה מדף הפייסבוק של כרמית:
לצערנו הרבה חברות אינן מודעות ליתרונות השיווקיים שלהן. גם אם מחלקת הפרסום משכילה לבטא את המסרים הנכונים ההנהלה לא תמיד מודעת להן. לא כך בחברת כרמית, כשקראנו את דוחות הדירקטוריון של כרמית התרשמנו לראות שהנהלה מודעת ליתרונות הספציפיים של פנייה לציבור הטבעוני, אנשים הנמנעים מצריכת מוצרי חלב, אנשים הנמנעים מצריכת סוכר מעובד, או סתם שומרי משקל. מהסקירה לעיל ניתן לראות שישנו רצף בין זיהוי המגמות והצרכים בשוק, הפיתוח והייצור, השיווק והפרסום ומודעות ההנהלה. כלומר לא מדובר בפרסומת אחת מוצלחת אלא במהלך אסטרטגי כולל של מענה לצורכי השוק המשתנים.
נושאים נוספים שכדאי לקחת בחשבון כששוקלים לרכוש מניות כרמית: העתקת המפעל לאזור תעשייה ציפורית, אפשרות לתביעה נגזרת שתוגש נגד חברת כרמית.
העתקת המפעל לאזור תעשייה ציפורית
כרמית עומדת לפני השקעה משמעותית של הקמת מפעל חדש באזור התעשייה ציפורית ליד נצרת עילית. משרד הכלכלה והתעשייה תומך במעבר במענק של 11,782,000 ש"ח כאשר ההשקעה הכוללת מוערכת בכ-58,910,000 ש"ח. המפעל החדש מתוכנן להיות חדשני ומתקדם טכנולוגית, אחד החידושים הצפויים במפעל הוא קווי ייצור מבודדים אלרגנית. חידוש זה יאפשר לחברה לייצר מוצרים ללא אלרגנים שונים, שיפור שינגיש את מוצרי החברה לאוכלוסיות הנמנעות מרכיבים שונים במזון. כך כרמית יכולה להעמיק את הבידול התחרותי שלה באופן שלדעתנו עולה בקנה אחד עם המהלך האסטרטגי שתואר בפסקה הקודמת. אומנם נראה שמהלך של העתקת המפעל הוא מהלך נכון אסטרטגית עבור חברת כרמית אך יש לזכור שמהלך של העתקת מפעל כרוך בסיכונים רבים ומשמעותיים.
תביעה נגזרת
הנושא השני שיש לקחת בחשבון הוא האפשרות להגשת תביעה נגזרת נגד החברה על ידי אחד מבעלי העניין. אחד מבעלי העניין התריעה בפני החברה על כוונתו להגיש תביעה נגזרת בשל התנהלות לא תקינה של החברה לטענתו. עיקר הטענות נוגעות לטובות הנאה שבמקביל כביכול בעלי העניין העיקריים בחברה על חשבון שאר המשקיעים. בתגובה רשמית החברה מכחישה את הטענות מכל וכל. ישנן שתי דרכים עיקריות להתייחס לאפשרות לתביעה זו. הראשונה היא שתביעה נגזרת כזו עלולה להיות כרוכה בעליות משפטיות משמעותיות עבור החברה. בנוסף תביעה כזאת באם תתנהל עשויה להסית את תשומת הלב הניהולית אל התביעה ולפגוע בניהול עסקיה של החברה. הדרך השנייה להתייחס לאפשרות לתביעה היא קשורה לתוכן הטענות. גם אם תביעה לא תוגש בפועל אפשרות התביעה המרחפת עשויה להעביר מסר לבעלי העניין העיקריים שעליהם לנהל את החברה באופן תקין תוך הגינות כלפי המשקיעים הקטנים. מסר כזה הוא לטובת המשקיעים הרוכשים ממניות החברה בבורסה.
אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל סוג.
הכותבים עשויים להחזיק ולפעול בנייר.