סיכום של מה שצריך לדעת על הבנקים החדשים one zero ואופק

פורסם 11/10/2022

מאת: שלמה ויונתן בן-עמי

בחודשים האחרונים מסתמנת מהפכה אמיתית בעולם הבנקאות עם אישורם של שני מוסדות בנקאיים חדשים שאמורים ליצור תחרות בריאה בין הבנקים. מי שמרפרף על הסטורי באינסטגרם או נשאר מול המסך בהפסקת הפרסומות בטלוויזיה מגלה שהבנקים החדשים, "אופק" ו-"One Zero" – הבנק הדיגיטלי הראשון, נמצאים בשלהי קמפיינים פרסומיים אגרסיביים.

האם באמת הם מספקים אלטרנטיבה שפויה מול הבנקים הותיקים? ומה התנאים שהם מציעים? אנחנו כאן כדי לעשות סדר.

 

בנק אופק: פרשנות חדשה למערכת היחסים בין בעלי בנק ולקוחותיו

בנק אופק מסמן מגמה חדשה שהתחילה לפני כמה שנים עם חברות קואופרטיביות המנהלות השקעות ומעניקות הלוואות מאנשים לאנשים. זהו הבסיס שעליו הוא נוסד. התוכנית להקמת הבנק החדש נולדה אחרי המחאה החברתית, בעת שהציבור התוודע להתנהלויות בעייתיות של הבנקים.

מקימי הבנק, ביניהם עו"ד יהודה טלמון שמתפקד כיו"ר הוועד המנהל והיה בעבר יושב ראש לשכת ארגוני העצמאיים והעסקים בישראל (לה"ב), יצרו מודל שהתגלגל לאיטו במהלך כמה שנים ועסק בעיקר בצבירת חברים שיהפכו את הבנק לקואופרטיב בעל הון מספק כדי לקבל אישור לעיסוק בבנקאות.

את פעילותו מתחיל הבנק באופן רשמי עם כמה אלפי חברים והוא נמצא כאמור בתוך מהלך שיווקי רחב שמטרתו להגדיל את מספר החברים.

 

למה לצפות מהבנק:

  • הבנק מתבסס על מודל קואופרטיב לפיו כדי להיות חבר בבנק יש לרכוש מניות. מחיר המינימום למנייה הוא 1000 שקלים. לפי מודל זה, הלקוחות הם גם הבעלים של הבנק וכך נשמר האינטרס לרווחתם.
  • בנק אופק מציע את מירב השירותים הבנקאיים – מפתיחת חשבון עו"ש דרך מתן הלוואות ועד לפתיחת פקדונות וחסכונות.
  • הבנק פועל בשקיפות לגבי גביית עמלות ומבטיח צמצום של העמלות למינימום הנדרש.
  • מתוך המודל הקואופרטיבי בו הלקוחות הם גם המנהלים בבנק, מוצע לכולם ביטוח בריאות מטעם הבנק. זהו יתרון משמעותי על פני בנקים אחרים.
  • הבנק יציע גם כרטיסי אשראי – חוץ בנקאיים. הכרטיסים יתבססו על שירותי ויזה, אמריקן אקספרס או מאסטרקארד ויכללו פעילות של מועדון הטבות ופטור מדמי כרטיס בהתאם לסוג הכרטיס שייבחר.
  • נכון לאוקטובר 2022, הבנק אינו מציע מתן משכנתאות.

 

הבנק הדיגיטלי הראשון – One Zero – מסתמך לגמרי על הדיגיטל

את וואן זירו, הבנק הדיגיטלי הראשון שכבר צובר תאוצה בזכות קמפיין שעושה שימוש בכוחם של משפיענים וידוענים שכבר עברו אל הבנק, הקימו אנשי דיגיטל, טכנולוגיה ופיננסיים שביקשו להקים אלטרנטיבה זמינה, נוחה ושקופה למערכות הישנות של הבנקים הותיקים. את המהלך הוביל פרופסור אמנון שעשוע, מייסד Mobileye ומי שהקים במהלך תקופת הקורונה מיזמים לעזרה פיננסית לבעלי עסקים.

שלא כמו בבנק אופק, הבנק פועל על בסיס תוכנית עסקית קלאסית – עם בעלים מוכרים בעולם העסקים ולקוחות שמתקבלים בבנק כלקוחות ולא כשותפים לניהול. החידוש העיקרי שמביא עמו הבנק הדיגיטלי הראשון נרמז בשמו – הוא דיגיטלי לגמרי. תהליכי אוטומציה, ממשק דיגיטלי לניהול החשבון ושקיפות בכל המסרים המתקיימים בתוך המנגנון הדיגיטלי מאפשרים לנהל את הכסף כמו בכל בנק.

החשיבה האסטרטגית מאחורי המהלך הדיגיטלי הוא הקטנת העלויות לניהול החשבון, כך שהלקוח משלם פחות על עמלות וריביות. בנוסף, ההבטחה בבנק היא שהריבית על הפקדונות תמוקסם ותהיה גבוהה מאלו הניתנות כיום בבנקים ושואפות כמעט לאפס.

 

למה לצפות מהבנק:

  • השירות הוא דרך מענה דיגיטלי זמין ויעיל – כך לפי ההבטחה. אין צורך להגיע לסניף או לחכות לשיחה מהבנקאי. עבור חלק מאיתנו מדובר ביתרון ועבור אחרים, הזקוקים למענה אנושי, מדובר בחסרון.
  • הבנק שם דגש על שירותי בנקאות פרטית שלא מתבוננים רק על המינוס או הפלוס אלא מספקים כלים לניהול פיננסי רחב. הממשק מאפשר קבלת תמונה פיננסית רחבה.
  • לפי הבטחת הבנק – אין אותיות קטנות. הבנק פועל בשקיפות ומייצר מנגנון מידע אקטיבי שנותן ללקוחות את כל המידע במקום אחד.
  • שירותי הבנק כיום הם ניהול חשבון עו"ש, כרטיסי אשראי, תשלום הוראות קבע, מתן הלוואות ויצירת פקדונות וחסכונות – כאמור בריביות גבוהות מאלה של הבנקים הותיקים.
  • הקמת החשבון נעשית באופן דיגיטלי בלבד, ללא מעורבות של נציג שירות.

 

האם כדאי לעבור לאחד מהבנקים החדשים?

אם נעשה סיכום של יתרונות וחסרונות של הבנקים החדשים נגלה שנכון להיום בסך הכל מדובר בשירותים הדומים לאלו המוצעים על ידי הבנקים המוכרים. עם זאת, צריך לקחת בחשבון שמדובר בבנקים חדשים שרק יצאו לדרך ולכן עוד צפויים שינויים בהרכב השירותים שהם מעניקים ובחוויות הלקוח המשתפרות והעוברות דיוק כל הזמן.

לכל אחד ואחת מאיתנו יש שיקולים שונים לבחירה בבנק מסוים. יש מי שמחפש ריביות גבוהות על פקדונות וחסכונות, אחרים מחפשים גישה פתוחה יותר להלוואות ויש מי שמחפשים פתרונות דיגיטליים יעילים שיאפשרו להם לנהל באופן ישיר ונוח את הפעילות הבנקאית שלהם.

לכן, כדי לקבוע האם כדאי לעבור או לא לעבור לבנקים החדשים, מומלץ לקרוא לעומק את מה שהם מציעים, לבחון את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם באופן פרטני ולעבור רק לאחר שוידאתם שהבנק מעניק את השירותים שאתם משתמשים בהם באופן קבוע.

שתף: